Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: Wyższe przychody i zysk w I półroczu 2025 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus: Wyższe przychody i zysk w I półroczu 2025 roku
fot. Piotr Bożykśmigłowiec Racer i A350-1000 podczas Paris Air Show 2025
Airbus ogłosił w ostatnich dniach skonsolidowane wyniki finansowe za zakończone 30 czerwca pierwsze półrocze 2025 r. Producent z Europy Zachodniej zarobił w tym okresie 1,52 mld euro netto co daje wzrost 85 proc. wzrost rok do roku i dostarczył 306 samolotów pasażerskich.

Airbus ogłosił w ostatnim czasie swoje dość imponujące wyniki finansowe za I półrocze 2025 r. (H1), odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rosnącymi, ale nie rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz zwiększającym się portfelem zamówień. Producent podtrzymał także swoją prognozę na resztę bieżącego roku.

Wyniki finansowe, dostawy i zamówienia

Liczba zamówień brutto na samoloty komercyjne wyniosła 494 vs. 327 samolotów w I półroczu 2024, natomiast po uwzględnieniu anulacji zamówień netto wyniosła 402 samoloty (310 w H1 2024). W pierwszym półroczu Airbus sprzedał dokładnie 20 A220-100, 20 A220-300 (zamówienie PLL LOT), 80 A320neo, 211 A321neo, 71 A330neo, 18 A350F, 12 A350-900 oraz 62 A350-1000. Portfel zamówień na koniec czerwca 2025 r. obejmował 8 754 samoloty komercyjne. Airbus Helicopters odnotował zamówienia netto na 171 śmigłowców (w pierwszym półroczu 2024 roku 233 sztuki), rozłożone równomiernie na całą ofertę produktową. Wartość zamówień w Airbus Defence and Space wyniosła 5,1 miliarda euro i była o 1 mld niższa niż w tym samym okresie roku 2024 (6,1 mld euro).

- Wyniki handlowe w pierwszym półroczu 2025 roku były bardzo dobre w całej firmie. Nasze wyniki finansowe odzwierciedlają postępy transformacyjne w dziale Defence and Space oraz niższą liczbę dostaw samolotów pasażerskich w porównaniu z ubiegłym rokiem. Produkcja samolotów przebiega zgodnie z planem, jednak dostawy są przesunięte na późniejszy okres z powodu utrzymujących się problemów z dostawami silników w programie A320. Otoczenie operacyjne pozostaje złożone i dynamiczne. W kwestii ceł – ostatnie porozumienie polityczne między UE a USA dotyczące powrotu do podejścia zero-ceł dla samolotów cywilnych to pozytywny sygnał dla naszej branży. Nasza prognoza na 2025 rok, która nadal nie uwzględnia wpływu ceł, pozostaje bez zmian – powiedział Guillaume Faury, prezes zarządu Airbus.

Skonsolidowane przychody (EBIT) wzrosły rok do roku o 2 proc. do 29,6 mld euro (28,8 mld euro w 2024 r.). Dostarczono łącznie 306 samolotów pasażerskich (323 w 2024 r.), w tym trzy A220-100, 38 A220-300, sześć A319neo, 83, A320neo 143 A321neo, jednego A330-800neo, 11 A330-900neo, 19 A350-900 oraz dwa A350-1000. Przychody z działalności związanej z samolotami pasażerskimi spadły o 2 proc. do 20,8 miliarda euro, głównie w wyniku mniejszej liczby dostaw. Przychody Airbus Helicopters wzrosły o 16 proc. do 3,7 mld euro, co odzwierciedla solidne wyniki programów oraz wzrost w usługach. Dostarczono 138 śmigłowców (124 w 2024 r.). Przychody w Airbus Defence and Space wzrosły o 17 proc. rok do roku, osiągając 5,8 mld euro, napędzane wyższymi wolumenami we wszystkich segmentach działalności.

Skonsolidowany skorygowany zysk przed opodatkowaniem (EBIT) alternatywny miernik efektywności, będący kluczowym wskaźnikiem pokazującym podstawową marżę operacyjną poprzez wyłączenie istotnych obciążeń lub zysków wynikających z przeszacowań rezerw związanych z programami, restrukturyzacją, różnicami kursowymi oraz zysków/strat z tytułu sprzedaży i przejęć firm – wyniósł 2 204 mln euro (1 391 mln euro w 2024 r.). Dane za pierwsze półrocze 2024 obejmowały odpisy w wysokości 989 mln euro w segmencie Space Systems.

Skorygowany EBIT (EBIT Adjusted) związany z działalnością Airbus w zakresie samolotów komercyjnych wyniósł 1 714 mln euro (H1 2024: 1 954 mln euro), co głównie odzwierciedla niższą liczbę dostaw, częściowo zrównoważoną korzystnymi zabezpieczeniami oraz niższymi wydatkami na badania i rozwój (R&D). Program rodziny A320 nadal zwiększa tempo, dążąc do produkcji 75 samolotów miesięcznie w 2027 r. Program A330 obecnie stabilizuje się na poziomie produkcji czterech samolotów miesięcznie. Jednak aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów, firma planuje osiągnąć tempo produkcji pięciu A330neo miesięcznie w 2029 r. Konkretne wyzwania w łańcuchu dostaw, zwłaszcza związane z firmą Spirit AeroSystems, wywierają presję na zwiększenie tempa produkcji samolotów A350 i A220. Airbus nadal planuje osiągnąć tempo 12 A350 miesięcznie w 2028 r. oraz 14 A220 miesięcznie w 2026 r. Firma poczyniła także spore postępy w przejęciu określonych pakietów produkcyjnych od Spirit AeroSystems. Choć oczekiwany termin finalizacji transakcji przesunął się na IV kwartał 2025 r. z powodu trwających procesów zatwierdzania regulacyjnego, wszystkie strony aktywnie pracują nad jej zakończeniem.

Skorygowany EBIT Airbus Helicopters wzrósł do 249 mln euro (230 mln euro w 2024 r.), co odzwierciedla wzrost w usługach i większą liczbę dostaw, choć z mniej korzystną różnorodnością produktów.

Skorygowany EBIT Airbus Defence and Space wyniósł 265 mln euro (-807 mln euro w 2024 r.), wspierany przez wyższe wolumeny i poprawę rentowności we wszystkich segmentach działalności.

W programie A400M firma prowadzi konstruktywne i perspektywiczne rozmowy z państwami inicjującymi program oraz z organizacją OCCAR. Przełomowym momentem było porozumienie z OCCAR w czerwcu w sprawie przyspieszenia siedmiu dostaw dla Francji i Hiszpanii oraz zwiększenia przejrzystości w zakresie produkcji programu. W związku z niepewnością co do poziomu przyszłych zamówień na samoloty, Airbus nadal analizuje możliwy wpływ na działalność produkcyjną programu. Ryzyka dotyczące kwalifikacji zdolności technicznych i związanych z nimi kosztów pozostają stabilne.

Skonsolidowane, samofinansowane wydatki na badania i rozwój wyniosły 1 406 mln euro vs. 1 593 mln euro w 2024 r.konsolidowany EBIT (raportowany) wyniósł 1 617 mln euro vs. 1 456 mln euro w 2024 r., obejmując korekty netto na poziomie -587 mln euro.

Na te korekty składały się:

  • -391 mln euro związane z rozbieżnością w kapitałach obrotowych i przeszacowaniem bilansu w dolarach, z czego -378 mln euro przypadło na II kwartał. Głównie odzwierciedla to wpływ przesunięcia w czasie między datą transakcji a datą dostawy;
  • -105 mln euro związane z planem dostosowania zatrudnienia w Airbus Defence and Space, zaksięgowane w I kwartale;
  • -57 mln euro związane z kosztami stabilizacji pakietów produkcyjnych Spirit AeroSystems, w większości ujęte w II kwartale;
  • -34 miliony euro innych kosztów, w tym dotyczących zgodności z przepisami (compliance) i fuzji oraz przejęć (M&A), z czego -10 mln euro ujęto w II kwartale 2025.
Wynik finansowy wyniósł 490 mln euro (-108 mln euro w 2024 r.), co głównie odzwierciedla przeszacowanie niektórych inwestycji kapitałowych i instrumentów finansowych, częściowo zrównoważone zmianami kursu dolara amerykańskiego. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 1 525 mln euro vs. 825 mln euro w 2024 r. (+85 proc.), a zgłoszony zysk na akcję osiągnął poziom 1,93 euro (1,04 euro w 2024).

Skonsolidowany wolny przepływ pieniężny przed finansowaniem klientów wyniósł - 1 610 mln euro (-529 mln euro w 2024 r.), głównie w wyniku planowanego zwiększenia zapasów w celu wsparcia wzrostu produkcji we wszystkich działach oraz wysokiego poziomu wyprodukowanych samolotów komercyjnych oczekujących na silniki. Całkowity skonsolidowany wolny przepływ pieniężny wyniósł -1 584 mln euro (-559 mln euro w 2024 r.). Stan środków pieniężnych brutto na koniec czerwca 2025 r. wyniósł 21,1 mld euro (26,9 mld euro na koniec 2024 r.), a skonsolidowana pozycja netto gotówki wyniosła 7,0 mld euro (na koniec 2024 r. 11,8 mld euro), co również odzwierciedla wypłatę dywidendy za 2024 r. i osłabienie dolara.

Prognoza

Jako podstawę dla prognozy na 2025 rok, firma nie uwzględnia wpływu ceł na swoją działalność. Prognoza uwzględnia wpływ integracji wybranych pakietów produkcyjnych Spirit AeroSystems, oparty na wstępnych szacunkach oraz założeniu, że finalizacja transakcji nastąpi w ostatnim kwartale 2025 r. Firma zakłada brak dodatkowych zakłóceń w handlu światowym, globalnej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchach dostaw, wewnętrznych operacjach oraz zdolności do dostarczania produktów i usług. Na tej podstawie, Airbus planuje w 2025 roku osiągnąć:

Oczekiwany wpływ integracji ze Spirit AeroSystems na prognozę pozostaje zgodny z wcześniejszymi szacunkami producenta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus: Statecznik poziomy dla A350F już gotowy

Biznes i przemysł

Airbus: Statecznik poziomy dla A350F już gotowy

Piotr Bożyk 26 lipca 2025

Airbus dostarczył 100. samolot z rodziny A220 z fabryki w Mobile

Biznes i przemysł

Chiński AVIC rozpoczyna wyposażanie kadłubów airbusów A321

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: Statecznik poziomy dla A350F już gotowy

Biznes i przemysł

Airbus: Statecznik poziomy dla A350F już gotowy

Piotr Bożyk 26 lipca 2025

Airbus dostarczył 100. samolot z rodziny A220 z fabryki w Mobile

Biznes i przemysł

Chiński AVIC rozpoczyna wyposażanie kadłubów airbusów A321

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij